30.03.2018, 14:58

Jak działa split payment?

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 9     / 10 (oddano 1 głosów)

Jak działa split payment?

Z początkiem lipca 2018 roku przedsiębiorcy rozliczający podatek VAT będą mogli korzystać z opcji split payment, czyli mechanizmu podzielonej płatności. Wyjaśniamy, jak działa split payment i jak jego wprowadzenie wpłynie na działalność firm.

Nowe przepisy, które mają wejść w życie od 1 lipca 2018 r., mają ograniczyć oszustwa podatkowe i zapobiegać błędom przy rozliczaniu podatku VAT.

Wpłata na dwa konta

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności, polega na oddzieleniu kwoty netto od wartości VAT-u na dwa osobne konta. Dzięki zastosowaniu tej metody każdy przedsiębiorca będzie posiadał dwa rachunki: jeden bieżący, a drugi przeznaczony jedynie do księgowania podatku VAT. Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą nie muszą jednak czym prędzej zakładać w banku drugiego konta, by nadążyć za przepisami. Wszystkim zajmą się banki.

Skorzysta(?), kto chce

Choć mechanizm podzielonej płatności obowiązuje wszystkich przedsiębiorców, to nie ma obowiązku korzystania z niego. Po 1 lipca firmy będą miały wybór: wykonać przelew starym sposobem lub skorzystać z opcji split payment.

Przelewając środki z konta nową metodą, trzeba będzie podać:

  • jaka część płatności to VAT,
  • dane faktury,
  • dane odbiorcy z numerem NIP.

Wymagane informacje będą uzupełniane w specjalnej rubryce, która pojawi się przy  przelewach split-payment.

W przypadku wyboru opcji split-payment obowiązek odprowadzenia podatku będzie leżał po stronie odbiorcy przelewu, a nie jak dotychczas - po stronie dostawcy i nabywcy.

Uwaga! Banki nie będą sprawdzać, czy kwota VAT-u podana przez przedsiębiorcę na formularzu przelewu jest prawidłowa.

Dodatkowy numer konta - do księgowania VAT-u - to swojego rodzaju rachunek techniczny. Jego numeru przedsiębiorcy nie powinni udostępniać kontrahentom. Wszystkie płatności powinny wpływać na dotychczasowy rachunek bieżący. Przeksięgowanie podatku na drugie konto nastąpi automatycznie. Jeśli przelew zostanie zaadresowany na numer konta do podatku VAT, zostanie odrzucony.

Ze split payment zamrażasz 1/4 dochodów!

Pieniądze z podatku VAT, księgowane na oddzielnym koncie, będą należeć przedsiębiorcy, ale uwolnienie ich nie będzie wcale proste i wygodne… Przeksięgowanie VAT-u na rachunek bieżący firmy będzie wymagało zgody urzędu skarbowego! Fiskus z kolei ma aż 60 dni na wydanie decyzji.

Taka procedura może w praktyce poważnie zagrozić płynności finansowej firm - zwłaszcza tych z segmentu mikro, dla których często każda złotówka jest na wagę złota. W konsekwencji płatności split payment aż 23% przychodów przedsiębiorcy będzie leżało odłogiem na rachunku technicznym. A zapewnienie sobie dostępu do zgromadzonych środków będzie wymagało zgody urzędu skarbowego.

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (30.03.2018).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
, ekspert Comperia.pl
875 artykułów - zobacz inne artykuły tego autora
Zobacz dyskusje na forum
Forum o kredytach
Jak działają usługi cashcback 27.6.2014 11:00 przez:
Aśko

forum o kredytach

Forum o ubezpieczeniach
Finansowa emerytalna niezależność jak działa ? 26.5.2014 20:56 przez:
Agata7

forum o ubezpieczeniach

Forum finansowe dla firm
Jak działa BLIK? 10.12.2015 15:03 przez:
Mona-L
Jak działają raty na allegro ? 16.6.2014 12:55 przez:
Grzegorz

forum finansowe dla firm