22.06.2015, 15:24

Zasady wyceny własnej firmy

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 8.5     / 10 (oddano 2 głosów)

Zasady wyceny własnej firmy

Przed koniecznością wyceny własnej firmy przedsiębiorca staje najczęściej w związku z otrzymaniem wstępnej propozycji sprzedaży swojego przedsiębiorstwa. Jest to taki moment, w którym właściciel firmy musi określić wartość przedsiębiorstwa w celu weryfikacji oferowanej mu przez kupującego ceny.

Wycena firmy polega na ustaleniu faktycznej wartości przedsiębiorstwa poprzez zastosowanie odpowiednich metod wykorzystujących informacje oraz dane finansowe. W przypadku firm wystawionych na sprzedaż szacunku ich wartości dokonuje się na podstawie trzech metod:

  • dochodowej,
  • majątkowej,
  • porównawczej.

Każda z powyższych metod ma zastosowanie do innych informacji o firmie. W związku z tym korzystanie z tylko jednej metody wyceny może być niemiarodajne, dlatego najlepiej jest zastosować kilka metod jednocześnie.

Metoda dochodowa

W metodzie dochodowej podstawą wyceny jest prognoza przyszłych dochodów z działalności, zdyskontowanych oczekiwaną stopą zwrotu. Wartość firmy określa się na podstawie wartości zaczerpniętej ze wszystkich obrotów finansowych, które przedsiębiorstwo uzyska w przyszłości.

Metoda dochodowa stosowana w wycenie przedsiębiorstwa uważana jest za praktyczną, a także dającą wyniki obrazujące najbardziej realną wartość firmy. Najtrudniejsze w tej metodzie jest prawidłowe oszacowanie przyszłych dochodów przedsiębiorstwa. Bardzo ważne jest, by dokonać wyceny na podstawie rzetelnych danych, uzyskanych z analizy źródeł dochodu przedsiębiorstwa i rynku, na którym działa firma.

Metoda majątkowa

W metodzie majątkowej podstawą wyceny są zasoby majątkowe firmy. Wartość firmy określana jest jako całkowita wartość posiadanych aktywów obniżona o kwotę zobowiązań.

Za główną wadę tej metody uważa się wykorzystanie danych zawartych w sprawozdaniach finansowych, nie podważając ich wiarygodności. Dodatkowym błędem metody majątkowej jest nieuwzględnianie ważnych elementów majątku, typu znaki towarowe, know-how, baza stałych kontrahentów, doświadczenia oraz umiejętności zatrudnianych w firmie specjalistów itp.

Podejście porównawcze

Podejście porównawcze polega na dokonaniu szacunkowej wyceny firmy na podstawie porównywania jej z innymi przedsiębiorstwami działającymi w takiej samej lub podobnej branży. Podstawą wyceny jest wybór firm porównywalnych oraz mierników ekonomiczno-finansowych.

Metoda porównawcza uważana jest za najprostszy i najbardziej rzetelny sposób wyceny firmy.

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (22.06.2015).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
, ekspert Comperia.pl
873 artykuły - zobacz inne artykuły tego autora