05.06.2019, 19:36

MojeID: jak działa nowa usługa zdalnego potwierdzania tożsamości?

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 0     / 10 (oddano 0 głosów)

MojeID: jak działa nowa usługa zdalnego potwierdzania tożsamości?

MojeID to bezpieczne narzędzie, służące do potwierdzania tożsamości w Internecie. Usługę opracowała Krajowa Izba Rozliczeniowa, a korzystanie z niej będą umożliwiać wybrane banki (aktualnie: PKO BP i ING Bank Śląski) oraz inne instytucje (PGNiG).

Usługa mojeID to kolejny krok w kierunku cyfryzacji procesów, które dotychczas wymagały osobistej wizyty w punkcie usługowo-handlowym lub urzędzie. To jednocześnie alternatywa dla załatwiania spraw na odległość za pośrednictwem kuriera.

Proste legitymowanie się w Internecie

Za pomocą kilku kliknięć użytkownik usługi jest w stanie potwierdzić swoją tożsamość np. w celu dopełnienia formalności w urzędzie, u ubezpieczyciela, placówce medycznej czy firmie telekomunikacyjnej. Dzięki temu będzie mógł szybko i wygodnie zawrzeć lub przedłużyć wybraną umowę w dowolnym czasie i bez wychodzenia z domu, wykupić online potrzebne leki czy złożyć wniosek do urzędu (np. wniosek o wydanie dowodu osobistego, paszportu czy wyrejestrowanie samochodu).

MojeID umożliwia zdalne potwierdzanie tożsamości, bazując na danych pochodzących z zaufanego źródła - banku. Bank pełni rolę dostawcy tożsamości, ponieważ posiada zweryfikowane informacje o swoim kliencie, a jego dane chronią w systemach bankowości elektronicznej.

Bezpieczeństwo gwarantowane przez KIR

Korzystając z usługi mojeID użytkownik każdorazowo wyraża zgodę na daną transakcję. Przesył informacji jest za każdym razem odrębnie autoryzowany po zalogowaniu się na stronie banku, który potwierdzi tożsamości klienta.

Po zalogowaniu użytkownik widzi, jakich danych wymaga usługodawca i decyduje, czy ostatecznie chce je udostępnić. Po wyrażeniu zgody przekazanie danych o kliencie następuje w formie zaszyfrowanych komunikatów cyfrowych, za którą odpowiada Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR) operator systemu Elixir.

Jak działa mojeID?

Aby skorzystać z mojeID, należy:

  1. na stronie usługodawcy wybrać mojeID jako sposób potwierdzenia tożsamości,
  2. zalogować się do panelu użytkownika lub wybrać z listy dostawcę tożsamości, czyli podmiot, który potwierdzi naszą tożsamość, np. bank,
  3. po przekierowaniu na  stronę banku wprowadzić swój login i hasło,
  4. wyrazić zgodę na przekazanie danych dla usługodawcy, który żądał potwierdzenia tożsamości.

Po zatwierdzeniu przekazania danych użytkownik zostanie automatycznie przekierowany na stronę firmy lub urzędu, z którego usług zamierza skorzystać.

W których instytucjach działa mojeID?

Usługa mojeID będzie udostępniana przez KIR wszystkim bankom, które przyłączą się do systemu i spełnią stawiane wymogi bezpieczeństwa. Z usługi obecnie mogą już korzystać klienci:

  • PKO Banku Polskiego
  • ING Banku Śląskiego
  • PGNiG

 

Aktualna lista podmiotów uczestniczących w systemie mojeID jest dostępna na stronie mojeid.pl.

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (05.06.2019).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
, ekspert Comperia.pl
948 artykułów - zobacz inne artykuły tego autora
Najnowsze