14.07.2014, 15:01

Kartę kredytową w portfelu ma co drugi Polak

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 9.5     / 10 (oddano 2 głosów)

Kartę kredytową w portfelu ma co drugi Polak

Karty kredytowe obecne są w Polsce już od 20 lat. W tym czasie zdobyły tak dużą popularność, że w swoich portfelach trzyma je już prawie połowa Polaków.

Najnowsze informacje pokazują, że prawie połowa Polaków posiada w swoich portfelach karty kredytowe. Szczegółowe badania Millward Brown, wykonane na zlecenie Biura Informacji Kredytowej i Fundacji Kronenberga działającej przy Citi Handlowym, pokazują, że 37 proc. Polaków posiada kartę kredytową. Ponad połowę posiadaczy kart kredytowych (51 proc.) stanowią osoby z wyższym wykształceniem. Kartę kredytową w swoim portfelu ma co trzecia kobieta, dwóch na pięciu mężczyzn. Najczęściej są to osoby w wieku 35-44 lat.

Jak powiedział Marcin Domagała (dyrektor z banku Citi Handlowy), mimo faktu, że 40 proc. Polaków posiada karty kredytowe, to od 2010 roku obserwowana jest wyraźna tendencja spadkowa. Od grudnia 2009 roku z rynku ubyło 4,7 miliony kart kredytowych. Przypomnijmy, że w grudniu 2009 było ich łącznie 10,9 milionów, a obecnie jest ich nieco ponad 6 milionów. Zdaniem dyrektora Domagały polski rynek ma duży potencjał, jeśli chodzi o karty kredytowe.

Skoro polski rynek ma tak duży potencjał, to dlaczego Polacy nie decydują się częściej na karty kredytowe? Podstawowe powody to obawy związane z utratą kontroli nad wydatkami i wysokimi kosztami. 33 proc. badanych obawia się, że ukrytych kosztów tego instrumentów. Z kolei 31 proc. osób boi się, że karta kredytowa będzie szła w parze z wysokim oprocentowaniem. Co ciekawe, aż ¼ badanych uważa, że posiadanie karty kredytowej może spowodować popadnięcie w spiralę długów.

Polacy dostrzegają korzyści płynące z posiadania karty kredytowej. 84 proc. badanych wymienia wygodę płacenia, 64 proc. zwraca uwagę na łatwą osiągalność środków, zaś 52 proc. docenia elastyczność w zarządzaniu środkami.  

Badanie Millward Brown zostało zrealizowane przy pomocy metody wywiadów telefonicznych – CATI. Zrobiono je na próbie 1001 pełnoletni respondentów. Miało miejsce 8-12 marca 2014 roku. Wśród kryteriów uwzględnionych przy doborze respondentów wzięto pod uwagę wykształcenie, wiek, płeć, województwo i wielkość miejscowości.

Warto dodać, że według badania tylko 2 proc. respondentów nie wie, na jakich zasadach działa karta kredytowa. Do wyrobienia karty kredytowej w innym niż własny bank skłoniłyby ich zaś najbardziej rabaty i zniżki (44 proc.) oraz akceptowalność na całym świecie (37 proc.).

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (14.07.2014).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
, ekspert Comperia.pl
881 artykułów - zobacz inne artykuły tego autora