Co robić, jeśli karta płatnicza nie działa?

2014-01-20 11:00:00

Karty płatnicze mogą nie działać z różnych powodów, począwszy od uszkodzeń mechanicznych. Karta może zostać złamana, zarysowana czy naelektryzowana. Zanim dokonamy jej wymiany, warto upewnić się, czy jest to konieczne, określając przyczynę problemu. 

Do częstych kłopotów, które uniemożliwiają użytkownikom korzystanie z kart płatniczych, można zaliczyć trudności z autoryzacją transakcji, wynikające z przerwy w realizowaniu płatności przez banki. W takiej sytuacji warto skontaktować się z infolinią wystawcy karty lub sprawdzić stronę internetową, na której przedstawiane są godziny przerw w przyjmowaniu transakcji w danym dniu.

Nowa karta musi być aktywowana

Otrzymując nową kartę płatniczą trzeba przejść przez proces jej aktywowania. Służy on zabezpieczeniu klientów przed dostaniem się karty płatniczej w niepowołane ręce. Aktywowanie odbywa się za pośrednictwem rachunku bankowego, do którego przypisana jest karta. Pominięcie tego etapu uniemożliwia korzystanie z produktu.

Sprawdź też: Bankomat zatrzymał kartę? Poznaj instrukcje postępowania

Błędny PIN

Karty płatnicze odmawiają posłuszeństwa z powodu błędnie wpisanego PIN-u. Przy trzykrotnym wprowadzeniu nieprawidłowego kodu na klawiaturze terminala bądź w bankomacie karta zostaje zablokowana i nie można za jej pośrednictwem realizować żadnych transakcji. W takiej sytuacji konieczne jest skontaktowanie się z bankiem celem odblokowania karty, a także zamówienia nowego numeru PIN.

Uszkodzony pasek magnetyczny

Niewłaściwe przechowywanie karty płatniczej może prowadzić do uszkodzenia jej paska magnetycznego. Jeśli podejrzewamy, że opisany przypadek może być przyczyną niedziałania karty, warto przekonać się o tym w oddziale banku. W placówkach znajdują się specjalne urządzenia sprawdzające paski magnetyczne kart. Jeśli nasze podejrzenia okażą się prawdą, kartę należy wymienić. Dobrze wiedzieć, że otrzymanie duplikatu karty wiąże się z koniecznością uiszczenia dodatkowych opłat.

Koniec ważności karty

Każda karta płatnicza posiada swój okres ważności. Po jego upłynięciu karta przestaje być aktywna i nie można przy jej użyciu realizować transakcji. Taki produkt należy wymienić, czego dokonamy bezpłatnie w oddziale banku. Najczęściej wymiana kart płatniczych, które straciły okres ważności, jest dokonywana automatycznie.

Sprawdź też: 6 mitów na temat kart zbliżeniowych

Wymiana uszkodzonej karty płatniczej

Jeśli karta płatnicza nie działa ze względu na uszkodzenie mechaniczne, konieczne jest wyrobienie jej duplikatu. Usługa może być darmowa lub płatna. W poszczególnych bankach obowiązują inne stawki dotyczące wymiany wadliwych kart płatniczych w zależności od typu karty czy rodzaju konta, do którego została wydana. W przypadku, gdy duplikat karty nie jest darmowy, możemy zapłacić za niego nawet 100 zł (przykładowy koszt wymiany jednej ze złotych kart). 

Marzena Kazbieruk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam