UOKiK zmusza BZ WBK do zmniejszenia opłat za monity

2014-10-13 12:53:25

UOKiK interweniował w sprawie zmniejszenia zbyt wysokich opłat za monity kierowane do klientów BZ WBK. Bank został zmuszony do opracowania nowych stawek.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przy okazji sprawy z BZ WBK, przypomniał, że klienci nie powinni być obciążani większymi opłatami, niż wynikają z rzeczywiście poniesionych przez banki kosztów.

Niedozwolone praktyki

Za wezwanie do zapłaty klienci musieli ponosić koszt 25 zł. Tyle samo za wysłanie monitu pocztą. Przekazanie sprawy do zewnętrznej agencji windykacyjnej albo windykacja terenowa wyceniane były na 50 zł. Najtańszy był monit telefoniczny, bo jego koszt zamykał się w granicach 9 zł. Takie były stawki Banku Zachodniego WBK z Grupy Santander.

Sprawdź też: Kredyt przez telefon w BZ WBK w 4 krokach

W tej sytuacji w kwietniu tego roku UOKiK rozpoczął postępowanie przeciwko bankowi, uznając, że sposób naliczania wyżej wspomnianych opłat narażał konsumentów na nieuzasadnione koszty i był niezgodny z prawem.

Postanowienia, które były wykorzystywane przez BZ WBK już wcześniej zostały wpisane przez UOKiK do rejestru klauzul niedozwolonych. Bank naliczał opłaty, które nie były wynikiem rzetelnych kalkulacji wydatków poniesionych w procesie windykacji. Również bezprawnym postępowaniem, w ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, było to, że BZ WBK przyznał sobie prawo do przesyłania korespondencji i prowadzenia rozmów telefonicznych na koszt swoich klientów, nie umożliwiając im tego samego.

Nowe otwarcie według BZ WBK

Bank zgodził się z decyzją UOKiK i zobowiązał się, że do 30 października br. zrezygnuje ze wszystkich uznanych za niedozwolone praktyk. Klienci banku będą mieli naprawdę powód do zadowolenia. Nowy cennik przewiduje, że za monit przesłany listem zwykłym naliczana będzie opłata maksymalna 1,75 zł, za przesyłkę rejestrowaną – 4,20 zł, a ze zwrotnym potwierdzeniem – 6,30 zł.

Bank zobowiązał się także do poinformowania swoich klientów, że mają prawo do zwrotu kosztów kierowanych do banku monitów, związanych z niewłaściwym wykonywaniem przez BZ WBK umowy.

To niewątpliwie krok w dobrym kierunku, który może poprawić wizerunek BZ WBK. Trudno zgodzić się z sytuacją, gdy bank z wezwań i monitów robi dochodowe źródło zarobku.

Na koniec warto dodać, że klienci każdego banku mogą uzyskać darmową pomoc u rzeczników praw konsumentów w urzędach miast lub w urzędach powiatowych. Porady udzielane są także w oddziałach Federacji Konsumentów. 

Ilona Maciejuk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam